Advertisement -header

kunjungan

Saturday, February 16, 2008

Tuah Joran Sulung...

Sebelum ni aku bukannya minat memancing sangat. Cukup lah sekadar memerhati Oni,Min, Nadhi & Naeem memancing. Alaaaa.. dalam list nama tu, yang aku kira profesional ’Angler’ Cuma Oni, Min & Naeem je lah.. Nadhi –Pro angerler? Ceh.. bawah dari tahap amatur adalah.. muhahahaha. Tapi ntah apa ’semangat’ yang tiba-tiba datang, sehari sebelum CNY hari tu, tergerak hati nak gi memancing, Itu pun selepas Min sms kat Oni sehari sebelum tu nak pi memancing kat Trong, Perak. Aku apa lagi, hari Khamis tu gak semasa orang lain sibuk ’beraya’ aku pulak sekeluarga + Oni turun Town Taiping cari batang joran. Nasib baik ada satu kedai buka. Itu pun buka 3 jam je. Oni tanya tauke cina kedai tu, ”Apasal lu buka kedai, ini hari?” Tauke kedai tu jawap ” Gua manyak gian mau buka kedai..”
Ceh..! org lain gian hidu gam or hidu minyak petrol, tauke ni gian buka kedai.. hmm, hantam je lah.. janji kau ada aku sebagai customer kau hari ni ni.. hehehe. Batang joran aku beli RM 32. Mesin kekili RM 38. semua Total RM70.. ok lah tu, amatur le katakan....
Esok, Jumaat, sebelum ayam berkokok subuh lagi, aku & family + Min + Oni bertolak ke Trong. 45 min je.. singgah kedai runcit tepi jalan beli tepung gandum + roti Gardenia + dedak ayam. Oni kata resepi baru buat umpan ikan.. Gaul secukup rasa, power..!!







Just to cut long story short, last2, aku and joran yang dapat ikan ‘terbesar’ & ‘terberat’ hari tu - "800gram berat dia ni.." , Oni kata. Hasil hari tu, dalam 9-11 ekor ikan lampam dapat bawa balik untuk dipanggang & di bakar. Ini baru lah orang kata, “Tuah ayam nampak di kaki, tuah aku, nampak di joran..” hehehe

No comments: