Advertisement -header

kunjungan

Tuesday, June 24, 2008

From Zero to Hero.

Have you watched a 3 minutes science-fictions series called Afterworld that is currently air daily on Astro-AXN at 7pm – 7:03pm and 12am -12:03am(repeat)?
Citer mengenai Russell Shoemaker yang bangun di suatu pagi dan mendapati teknologi telah lupus sama sekali di dunia ni. No electricty, no internet, all machine is dead. So everything back to basic.

So actually just nak citer, lunch time tadi aku gi makan & borak 2 dengan Zainal & En Din kat Subang Jaya. Biasanya kalu we all berjumpa & borak ni, rule dia satu je:-No ‘story-story’ about current work ok. Hehe..

Basically aku & Zainal come from same working background; i.e. Telecommunications. Masing-masing dengan 12 & 15 years experience dalam Telco. Dah tepu dah.
En Din kita from Print House; i.e related with the printer machine, papers mill, etc. So, we all borak2 kosong lah, pasal we all dah ‘fed-up’ dengan technology ni…
which come to the point that I would like to summarize and make note here;

Apa? Korang ingat dalam formal meeting je ke kena ambik note?
Borak2 kosong pun kena ambil note sebenarnye, sbb dari kosong, kalu dikembangkan, bakal menjadi kenyataan. Macam tok guru aku cakap from ’zero to hero’.

1. We feel that we all dah ‘letih’ dengan computer or IT world ni.

2. We feel nak explore something not related or at least not 100% rely on technologies.
3. Projek Kambing, which I already started dengan adik & abah aku sound really interesting to Zainal & Cik Din.

4. Cik Din even nak explore more towards ternak lembu & cacing kompas.
5. Cik Din even plan to explore producing Baju sekolah untuk anak-anak yang bersekolah rendah.

6. Zainal, plan to quit his job another 3-4 years, and balik kampung, and concentrate on buka food stalls; Bihup sup, laksa, for example.

In conclusion, all project from item 3,4,5& 6 is something that we can contribute to rakyat, and the same time we; ourself making profit from it.

Bottom line, berani ke aku or Zainal or Cik Din to jump from current work environment to totally new environment? i.e. from Zero to Hero?

Kat bawah ni a few example on how our local people making money as hat aku mentioned kat atas tu:

1. Ice Blended.
2. Business penyediaan lunch set -untuk keluaga yang tak ada masa nak masak nasi.. kekeke.
3. Business Bihun sup di pasar malam

9 comments:

CiK Santai said...

ye.. sy setuju..

arialun said...

errr... apa yang 'setuju' tu cik Santai Selalu..

stylo-kiddo said...

Aku pun dah bosan gak dengan kerja aku sebagai arkitek..dah bosan dengan dunia 'construction' yang penuh dengan penipuan dan macam-macam lagi...

Mungkin lepas ni aku akan beralih kepada perkhidmatan hiasan dalaman dan lanskap secara kecil-kecilan ( untuk rumah kediaman ). Tujuan aku adalah untuk membantu penghuni rumah menghargai sebaiknya rumah yang diduduki ibarat rumahku syurgaku.. Cita-cita nak jadi macam Eric Leong..

arialun said...

bagus tu Shamsul,
ko boleh start dengan rumah aku dulu..

alaaa.. untuk kawan-kawan/jiran2, sure ada special promotion price kan..kan..kan?

kekekeke...

CiK Santai said...

sy setuju klu rmi yg explore benda2 yg x brpa byk kat malaysia ni..
mcm yg encik arialu tulis tu..
from zero to hero..
beralih ke new environment..
sy pn nak jd hero jgk la..
huhu

arialun said...

Cik Santai Selalu..
Good Luck..
Aku support dari belakang.. :-)

Unknown said...

helo sumer..
aku berpandangan lain sikit.. kalau Tuhan dah takdirkan ko berpengalaman dan capable in IT, buatlah sampai cemerlang dan gemilang.. dlm setiap kesusahan itu ada kemudahanya seperti yg ko cakap dlm posting ko pasal bab surah Alam Nasyrah..

peluang utk meniaga mee, ternak kambing, jual sate biarkan ler insan lain yg lum ada kerja dan capable saje menceburinya, unless ko buat part time itu lain citer..

mcm kes Shamsul acceptable lah jugak pasal masih related even though beralih kerjaya nak jadi Eric Leong.. he he

pendapat aku jgnlah ko kurangkan lagi statistic Melayu dlm bidang profesional..

Lu fikirlah sendiri

Unknown said...

tambahan...

comment aku diatas not applicable utk pencuri/penyamun dan yg seangkatan dgnnya

yg dia org ni hendaklah kiranya bertukar bidang atau kerjaya yg lebih afdal dan halal :)

walahualam..

arialun said...

Ada benar mcm ko kata Halim. Tapi konsep aku senang je..

Diantara semata2 nak maintain 'statistic Melayu dlm bidang profesional' dan kepuasan diri sendiri dalam bekerja, yang mana satu ko pilih?

Jawapan di tangan anda. Kalu rasa sekadar nak meramaikn profession Melayu go ahead. Bagi aku.. kepuasan lebih penting.